Klik Ya..:)

Tuesday, October 5, 2010

Fakta pelik dan benar



Cuba kita sama-sama fikirkan, kita ini jenis manusia yang macam mana, samada:

Manusia yang suka ambil tahu
Manusia yang malas ambil tahu
Manusia yang tahu, tapi buat-buat tak tahu
Manusia yang tak tahu dan malas ambil tahu
Manusia yang tak tahu, tapi buat-buat tahu
Agak-agaknya yang mana satu adalah kita? Sambil-sambil kita fikirkannya, apa kata kita teliti 13 fakta menarik lagi benar ini. Mungkin ianya sedikit sebanyak menyedarkan kita tentang hakikat yang kita sebenarnya dalam golongan yang sedikit sahaja tahunya (baca: ilmu Allah sangatlah luas).

Secara puratanya, kita berkelip sebanyak tujuh kali seminit bila kita mengadap komputer ni..tak percaya? cuba test tengok..hehe
Tahukah kita yang lalat tu secara puratanya hanya hidup selama sebulan? Bayangkan kalau kita hanya ada sebulan..camne?
Pukul ratanya, kita berjalan sejauh 160 billion milimeter sepanjang hayat kita..berapa kilometer tuh?cepat amik kalkulator..
Berapa berat kepala kita? Purata beratnya ialah 3.6 kg..isk..isk..berat juga, ada apa dalam kepala kita nie?
100 billion sel saraf. Ini jumlahlah dalam kepala otak kita..ooo..patutla berat jer kepala kita.hehe
Agak-agaklah kan, berapa helai rambut kat kepala kita ni? Berapa? sikit sangat tuh..puratanya ialah 100,000 helai..ermm..itu baru di kepala..
Purata umur penduduk di Sierra Leone, Afrika ialah 41 tahun..
Mata kita sentiasa berkelip, tapi berapa kali sehari? 14,400 kali sehari jumlahnya..Subhanallah..
Kalau kita suka manis, mungkin kita memakan 60 kilogram gula setahun..patutlah gula habis kat kedai..hihi
Berapa banyak kita minum sepanjang hayat kita? Jumlahnya, 800 gelen air..banyaknya kita minum..
Kita akan mengantuk selama tujuh minit sebelum tidur..tak percaya, cuba cuba bila mengantuk, tapi mungkin kita tak sedar, sebab kita dah tidur dulu..hehehe
Kita suka sangat bila dapat patah-patahkan jari-jemari..lega rasa, tapi kalau dihitung, secara puratanya dahpun mematah-matahkan jari kira-kira 24 juta kali..ni termasuk jari kaki yang busuk tau..
kumpulan Hujan yang turun adalah berkelajuan 35 kilometer sejam..laju juga tu..
Rupa-rupanya, banyak lagi perkara yang kita tak tahu. Apa yang penting, kita perlu sentiasa peka, rajin dan berusaha untuk tambahkan ilmu di dada.

8 comments:

  1. yea2~i love this entri~~hoop!hoop!

    ReplyDelete
  2. salam...
    ni la kekuasaan Allah SWT...
    suke baca n3 nih...
    pas ni kena jd peka terhadap alam sekitar la ya :) hihi

    ReplyDelete
  3. wah...
    fakta yng menarik !
    ada lgi x ?

    ReplyDelete
  4. hehehe..suma pun ada ciri-ciri itu.nice one!:)

    ReplyDelete
  5. Bagus entry ni... dari tak tahu, jadi tahu... barulah tahu berat juga kepala kita ye....

    ReplyDelete
  6. tapi lalat tu mmg cantekkk haha

    ReplyDelete