Klik Ya..:)

Sunday, February 28, 2010

Live Drawing...:)

Mana lagi RM1 ???

Ada 3 orang sahabat yang bercuti di Pulau Pangkor..Sampai di sana,mereka pon mencari tempat penginapan yang sesuai untuk menginap.. cari punya cari akhirnya mereka pon berjumpa resort yang cuma rm 30 satu malam..kemudian mereka berpakat untuk menginap di resort tersebut dengan masing2 mengeluarkan rm 10 seorang..


So,bila dah dapat kunci diaorang pon bergegas ke bilik untuk berehat..staff cun yang kat kat front office tu baru teringat yg sekarang ni resort dia tengah buat promotion...so satu bilik cuma rm 25 je...staff ni pun panggil bell boy suruh pulangkan balik lagi RM 5 kat mamat 3 org tu... on the way nak pulangkan duit tu,si bell boy ni terpikir yg duit baki ada RM5..  mamat tu ada 3 org... camna nak bagi duit tu sama  rata kat diaorg..???pikir punya pikir last2 mamat ni dapat idea...  dia pulangkan sorang RM1 kat mamat tu...  then baki lagi RM2... dia ambik buat beli jajan...



Maknanya... Mamat 3 org tu cuma bayar duit hotel sorang RM9....
                  total diaorg bayar....
                  RM  9.00 x 3   =  RM 27...
                  Mamat bell boy tu amik RM 2...
                  so total semua sekali
                  RM 27 + RM 2 =RM 29



Jadi kemana hilangnya lagi rm 1???

Live Drawing...:)

Ehwan dan 100 Ayam

Pada suatu hari ada seorang lelaki kaya ingin mengadakan kenduri untuk anaknya. Untuk itu dia ke bandar untuk membeli ayam di kedai Pak Romee.

Lelaki kaya    :  "Saya ingin memesan 100 ekor ayam untuk esok, ini alamat saya                   (seraya memberikan 
                           kadnya). "
Pak Romee      : "Baik tuan,saya akan suruh anak buah saya untuk menghantarkannya ke rumah tuan."
                        Selepas itu, Pak Romee memanggil anak buahnya yang bernama             Ehwan Afendi dan
                        memberikan arahan...



Pak Romee      : "Wan, tolong hantar 100 ekor ayam esok ke alamat ini (sambil                            memberikan kad lelaki
                  kaya tadi)."

Ehwan          : "hantar ayam? Beres Tuan !"

Esoknya dengan menunggang motor si Ehwan pergi menghantar100 ekor ayam tersebut. 50 ekor diletakkan di sebelah kanan dan 50 ekor lagi diletakkan di sebelah kiri. Akan tetapi malangnya, di tengah perjalanan dia terjatuh dari motornya..., ayam-ayam yang dia bawa langsung terlepas dan lari bertempiaran. Orang ramai datang untuk mengetahui keadaan si Ehwan. Tetapi si Ehwan tidak apa2 malah ketawa terbahak-bahak. Seseorang diantara meraka datang bertanya, mungkin dia merasa khuatir kerana melihat si Ehwan ketawa ...

Orang yg bertanya   : "Bang, abang tak apa-apa kan... ? Kepalanya tak sakit kan?"

Ehwan             : "Ha... ha... ha... !"

Orang yang bertanya : "Bang, kenapa bang ?"

Ehwan               : "Ha... ha... ha..., dasar ayam-ayam bodoh, mereka nak lari ke  mana? alamatnya kan ada    pada aku... Hua.. ha.. ha.. ha....."

Asam Garam Perkahwinan

Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "OK..no problem.."
Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Saya penat, awak ajelahh yang buat.."
Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : " apa kata awak masak, awak kemas, awak buat sumer ...saya nak kuar ngan maid kita yg baru ni...."..

***

Awal Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Apa yang ayang inginkan.."
Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Setiap tahun saya berikan...tak cukup lagi ke ?"
Penghujung perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "kompang nak ?"...

***

Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "takpe, biar abang masak.."
Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "masak jer la apa2 jer.."
Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : " bakar je lar dapur tu..."    

Friday, February 26, 2010

MALAYSIA PELIK TAPI BENAR

a) Lebih ramai anggota Tentera Udara DiRaja Malaysia yang terkorban
akibat
kemalangan udara daripada akibat berperang.

b) Di Israel, sebuah negara Yahudi tidak terdapat pun seekor babi,
tetapi
Malaysia, sebuah negara Islam, mengeksport babi.

c) Berjudi dan minum arak adalah haram di kalangan orang Islam, tetapi
syarikat-syarikat seperti Magnum, Genting dan Guinness Anchor mempunyai
CEO
dan Deputy Chairman yang beragama Islam.

d) Apabila Jabatan Agama Islam mengharamkan penyertaan wanita Islam di
Malaysia dalam pertandingan ratu cantik untuk menjaga kehormatan mereka,
yang aneh golongan yang kuat membangkang ialah wanita Islam di Malaysia
sendiri.

e) Apabila tiba awal muharam, bermulanya tahun yang baru dalam kalender
Islam, sambutannya dingin. Tapi apabila menyabut tahun baru, mengikut
kalender Kristian, Malaysia, sebuah negara Islam menyambut dan
merayakannya
dengan pelbagai acara - live telecast dll.

f) Malaysia yang mempunyai banyak bomoh, pawang dan pengamal ilmu batin,
yang kebal dan boleh menggunakan ubat guna-guna masih kalah dengan
Negara
ni telah dijajah beberapa kali - Portugis, Belanda, Inggeris and Jepun.
Kenapa bomoh2 ini tidak menolong negara2 Islam seperti Palestine dan
Irag
apabila dicerobohi?

TuTUp mAta..... AdeR MaksiaT

Thursday, February 25, 2010

KrEatiViTy

RahSia MimPi

Setiap daripada kita pasti pernah bermimpi tetapi  tahukah kita rahsia di sebalik mimpi kita itu. Sama- samalah kita lihat rahsia beberapa contoh mimpi :-

MIMPI DI PATUK ULAR  -  Jika anda bermimpi seperti ini maka ia menandakan rumah anda berselerak dan kemungkinan ada ular dalam rumah anda

MIMPI JUMPA HARTA KARUN  -  Jika anda bermimpi jumpa harta karun maka  jangan sesekali mengambil harta karun tersebut  kerana harta karun tersebut  Ahmad Albab yang punya

MIMPI BERKELAH DI PANTAI   -  mimpi ini sangat bahaya kerana kemungkinan besar kawasan rumah anda akan menghadapi  masalah gangguan air dalam masa 2 tiga hari
lagi

MIMPI MEMBELA KAMBING  - Jika bermimpi seperti ini maka kemungkinan besar anda tidak mandi sebelum tidur.  Maka bau bau kambing terbawak bawak sehingga dalam mimpi anda.

MIMPI LAILA  - Seperti lagu yang dinyanyikan oleh Yasin

Mona BeaN

Joji daN jOJo

Di sebuah kampong x, ada 3 ekor kambing yang pandai brckap. 3 kmbing ini telah berinisiatif utk mnghiburkan manusia- penduduk kampong yg sdg  berhari raya...kmbing mengadakan pertunjukan didewan orang ramai kampong tersebut.
ramailah penduduk kampong yg datang , maklom lah  bukan satu yg biasa apabila kambing akan mengadakan pertunjukan istimewa!!!

 kambing 1 naik ke pentas. menyanyikan lagu...'ba ba black sheep" pnduduk kampong gembira melihat kepandaian kambing itu- mereka bertepok tangan...

Kambing 11 - betina - bernama joji .  naik kepentas. yg ini lebih pandai & hebat  nyanyiannya! lagu inggeris celine  deon dari film titanic.. selesai persembahan, tepokan gemuruh dari penduduk kampong- mereka sgt gembira  dan terhibur dgn nyanyian kambing betina itu..pemuda2 kampong bersiul2an, bersahut2an.......

Kambing 111- seekor jantan  -jojo namanya... berjanggut tapi rapi..Dengan penuh yakin dan bersemangat naik ke pentas utk membuat persemmbahan fantasticnya.. kawan2 yg berdua  pun amat yakin , penduduk kampong akan lebih terhibur dengan persembahan  kawan jantan mereka itu - pasti tepukan lebih gemuruh , dan siulan lebih nyaring akan bersahut2an mengiringi nyanyian jojo....

jojo pun mulakan persembahannya. dg aksi sgat menarik dan yakin.................  suaranya memang sedap!!, nyanyian nya merdu!!..sebiji  suara zainal abidin!!!!.....

TAPI  MALANG SUNGGUH!!!!!ORANG KAMPONG TIDAK BERTEPUK, TIDAK BERSIUL..
SEBALIKNYA  MEMAKI HAMUN, MENJERIT MALAH MEMBALINGKAN KERUSI  KEARAH JOJO
DI PENTAS...... kesian jojo ! kehairanan dia, begitu juga si joji dan satu lagi kambing tu...

saudara tau kenapa orang kampong tak suka nyanyian jojo ???? kerana jojo nyanyi lagu
Zainal  'KITA SERUPA'..  begitulah adanya.

Happy Family

Alahai Menantuku

pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la saleem, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup  sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat.

setelah 3 hari berkahwin.. saleem masih duk kat umah mentuanya.  setelah azan maghrib berkumandang...pak kasim mengajak saleem utk solat maghrib berjamaah. saleem gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat. Lalu saleem masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni.. abg tak penah solat ni". "takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya  berbisik  perlahan..

saleem pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir..  saleem ikut takbir...lalu pak kasim membaca surah alfatihah.."bismillahirrahmanirrahim..."saleem pun turut membaca  bismillah dengan lantang..."bismillahirrahmanirrahim..."aisyh! pelik menantu aku ni.  mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam je yg baca kuat.. getus  hati pak  kasim..

pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah. saleem  pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru  nak belajar mengaji. pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat saleem. saleem turut berpaling ke belakang kerana mengikut  gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke menantu aku ni??" pak kasim

berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari saleem. saleem turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. pak  kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya. saleem terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi
sawah.

tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi.  saleem pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir.  pak  kasim pun terus bertanya kepada saleem..

"saleem. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?" 
"ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena berlari.."

Fakta Wanita

Mungkin tidak ramai diantara kita yang pernah mendengar bahawa kita mempunyai beberapa sifat yang dipengaruhi oleh unsur-unsur alam seperti tanah, air, api dan angin. Perkara ini merupakan petua orang-orang Melayu bagi memilih pasangan. Bagi lelaki yang berunsur api elakkan dari memilih pasangan yang mempunyai unsur sepertinya.




Mungkin tidak ramai diantara kita yang pernah mendengar bahawa kita mempunyai beberapa sifat yang dipengaruhi oleh unsur-unsur alam seperti tanah, air, api dan angin. Perkara ini merupakan petua orang-orang Melayu bagi memilih pasangan. Bagi lelaki yang berunsur api elakkan dari memilih pasangan yang mempunyai unsur sepertinya.

Tapi itu hanyalah pandangan orang tua-tua. Penentuan unsur seseorang ditentukan melalui anak ke berapa dalam keluarga.
i) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
ii) Air - kedua, Keenam, kesepuluh
iii) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
iv) Angin - keempat, kelapan, kedua-belas

Wanita berunsur Tanah
Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti:

* Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban demi kasih sayangnya kepada suami.
* Sebahagian sifat tanah, wanita jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah.
* Tenang dan mengamankan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang.
* Orang yang berperawakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan untuk suami.

Wanita berunsurkan Air
Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga. Air juga sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan. Wanita bersifat air mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

* Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat.
* Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup.
* Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak.
* Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.

Wanita yang berunsurkan Api
Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga menghangatkan kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Wanita bersifat api:

* Cintanya sentiasa hangat membara kepada suami serta kuat cemburu.
* Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga.
* Penasihat yang baik kepada suami.
* Pandai dan cekap menguruskan rumahtangga. Pandai menghias diri agar kelihatan cantik dan menarik dihadapan suami.
* Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.

Wanita berunsur Angin
Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin:

* Mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.
* Pandai memujuk rayu suami dengan kata-kata yang indah.
* Mempunyai perilaku yang bersopan-santun dan berpekerti mulia dan tidak suka menyusahkan suami.
* Pandai mewujudkan suasana selesa dlam rumahtangga agar ia sentiasa dipenuhi kegembiraan dan ketenangan.

Fakta Kentut

S: Adakah lelaki kentut lebih banyak dari perempuan?

J: Tidak, wanita kentut lebih kurang bilangannya dengan lelaki. Cuma lelaki lebih berbangga apabila kentut. Bilangan kentut antara individu mungkin  berbeza tetapi ianya tiada kaitan dengan jantina. Jika seseorang wanita itu kurang kentut, maknanya dia lebih rajin menyimpan kentut dan melepaskan dengan isipadu gas yang lebih banyak per kentut.
Adakah kentut lelaki lebih teruk baunya dari kentut perempuan? Kajian saintifik menunjukkan kandungan kentut perempuan mempunyai konsentrasi gas berbau yang lebih
tinggi dari lelaki. Tetapi kentut lelaki mempunyai isipadu yang lebih besar. Ini akan menyamakan kedudukan lelaki dan perempuan yakni bilangan molekul bau yang sama bagi keduanya.

S: Bilakah seorang lelaki itu boleh jadi dia kentut?

J: Seorang lelaki sejati akan kentut pertama kalinya diwaktu pagi di dalam bilik air. Jika ianya menghasilkan resonance (dengungan) yang baik,satu rumah akan dengar. Mengapa kekacang membantu seseorang itu kentut? Kekacang mengandungi gula yang tidak boleh dihadamkan iaitu raffinose, stachise dan verbacose. Apabila  sampai diusus, bakteria akan berpesta makan dan menghasilkan gas yang banyak.Bahan lain ialah seperti jagung, kobis, susu, roti, telur, bir dan kismis. Manusia tidak mampu untuk menghadamkan susu kerana intolerance terhadap laktosa dan produk tenusu mampu menghasilkan kentut yang banyak.

S: Adakah betul kentut boleh menyalakan api?

J: Betul, tetapi banyak orang cedera dalam proses ini. Bukan sahaja api boleh menyambar kedalam punggung, malah pakaian sendiri juga boleh terbakar. Dalam suatu kajian dalam laman web Fartcloud, lebih kurang suku daripada bilangan orang yang cuba menyalakan kentut cedera terbakar. Ianya merupakan sesuatu perbuatan merbahaya. Jangan dicuba, anda tentu tak mahu,di hari kematian anda orang ketawa menyatakan anda mati kerana cuba untuk menyalakan kentut dengan api.

S: Adakah orang yang mencari rezeki dengan kentut?

J: Ada. Pernah tengok 'Just For Laugh' di saluran NTV7 tak lama dulu. Persembahan pentas dimana seorang lelaki menghasilkan lagu klasik dengan kentut.

S: Adalah kura-kura kentut?

J: Ya, semua binatang kentut. Kura-kura juga kentut dan bau kentut kura-kura sangat teruk. Begitu juga dengan ular. Ular Sonoran Coral dan Western Hook-Nosed kentut dengan bunyi popping yang kuat apabila diganggu. Kebanyakkan reptilia menggunakan kentut sebagai suatu senjata.

S: Haiwan apakah yang mempunyai pengeluaran kentut yang paling tinggi?

J: Percaya atau tidak, binatang yang mempunyai gelaran ini ialah anai-anai. Kerana diet pemakanan dan proses penghadaman dengan bantuan bakteria yang lebih banyak dari biasa, mereka menghasilkan metana sama banyak dengan yang dihasilkan oleh industri. Juga dipercayai anai-anai turut menyumbang kepada pemanasan global.

S: Bolehkan kita menelan asap dan mengeluarkan semula melalui kentut?

J: Tidak, asap terdiri daripada zarah yang terampai. Apabila melalui sistem penghadaman, zarah-zarah akan diserap oleh dinding perut atau larut dalam cairan. Bolehkah kita meninggalkan kesan kuning atau coklat pada seluar setelah kita kentut? Boleh! Ianya dipanggil "seni kentut" (fart art). Ia boleh dilakukan dengan cara apabila:

a) Pengentut menghidap cirit-birit
(kena cirit, awas! Tips-kalu kena cirit, pastikan anda kentut masa tengah cangkung kat atas mangkuk jamban, jangan lepaskan peluang tengok secara live ciritan anda keluar bila kentut and pecahan sasaran ciritan itu...pastikan tidakkena kaki atau seluar anda!)
b) Pengentut cuba mengentut dengan sekuat hati (awas! - buasir)
c) Pengentut keliru dengan tekanan dalam perut samada ianya tekanan daripada gas atau cairan.

S: Bagaimanakah kita boleh tahu benda yang hendak keluar itu adalah gas, dan bukannya benda yang lebih hebat?

J: Sebenarnya kita boleh membezakannya kerana telah dilatih sejak kecil lagi. Sensasi yang ingin keluar dapat dibezakan dengan mudah.

S: Adakah dengan menghidu bau kentut orang lain, kentut kita akan menjadi lebih busuk?

J: Tidak, kentut yang dihidu akan ke paru-paru daripada sistem penghadaman, dan ianya akan dikeluarkan semula. Jika anda mahu, cubalah telan gas kentut orang lain..

sekian...salam kentut.
Selamat mengentut! Good Luck!

: )

7 Larangan Allah s.w.t

Antara banyak-banyak larangan Allah S.W.T kepada umat islam, hanya tujuh yang sempat saya cari..
Semuanya sudah jelas dlm Al-Quran dan Hadis.Iaitu
    1) Bahaya Pandang Memandang.
    2) Bertemu Muka Sendirian [Muslimah].
    3) Berjabat Tangan [Bukan Muhrim].
    4) Pakaian Di Luar Rumah.
    5) Adab Bermusafir.
    6) Hak Pendidikan.
    7) Larangan Menunjukkan Perhiasan.


i) Bahaya Pandang Memandang

"Dan katakanlah olehmu (Muhammad), kepada orang-orang perempuan yang beriman :
Hendaklah mereka itu memejamkan setengah daripada pandangan mata mereka......"
(Surah An Nur : Ayat 31)

Buraidah r.a. berkata: Bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda
kepada Saidina Ali r.a. : "Ya Ali! Janganlah kamu ikutkan satu pandangan dengan
satu pandangan yang kedua, kerana sesungguhnya hanya pandangan yang pertama
sahaja (terpandang) dan tidak bagi kamu pandangan yang kedua."
(Riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, Turmudzy dan Al Hakim)


ii) Bertemu Muka Sendirian

Rasulullah SAW telah bersabda :
"Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka janganlah ia
bertemu sendirian di satu tempat dengan seorang wanita yang tidak ada sertanya
mahram daripadanya, kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan."
(Riwayat Imam Ahmad dari Jabir r.a.)

"Janganlah seorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal
baginya, kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan, kecuali jika dengan mahram."
(Riwayat Imam Ahmad dari Amir bin Rabie'ah r.a.).


iii) Berjabat Tangan

Aisyah r.a. berkata:
"Tidak, demi Allah! Tidak pernah Rasulullah s.a.w. menyentuhkan tangannya
dengan tangan seorang perempuan lain, hanya ia membai'at @ memujuk mereka itu dengan percakapan."
(Riwayat Imam-Imam Bukhari, Muslim dan Turmudzy).


iv) Pakaian Di Luar Rumah

Firman Allah yang ertinya :
"Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan mereka, melainkan barang apa yang
telah tampak daripadanya; dan hendaklah mereka itu mengulurkan tudung kepala mereka
atas leher dan dada mereka."
(Surah An Nur: Ayat 31)


v) Adab Bermusafir

Sabda Rasulullah SAW :
"Tidak halal bagi seorang perempuan yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, jika
hendak bepergian sejauh perjalanan sehari dan semalam, melainkan jika bersama
seorang mahramnya."
(Riwayat Imam-Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Turmudzy dari sh. Abi Hurairah r.a.)


vi) Hak Pendidikan

Kata Abu Said r.a. : "Ada seorang wanita datang kepada Rasulullah s.
a.w.lalu berkata: "Ya Rasulullah! Orang-orang lelaki telah dapat pengajaran dengan
hadith (sabda) engkau, maka itu jadikanlah bagi kita, orang-orang wanita, dari engkau
suatu hari yang kita agar dapat datang kepada engkau, agar engkau memberikan pengajaran
atas kita dari pada apa yang telah Allah berikan atas engkau (berupa tazkirah).".

Maka Rasulullah s.a.w.bersabda:
"Hendaklah kamu sekalian berkumpul pada hari ini di tempat ini."
(Riwayat Imam Bukhari)


vii) Larangan Menunjukkan Perhiasan

Firman Allah S.W.T. :
"Dan janganlah mereka menghentakkan kaki-kaki mereka, agar diketahui barang apa yang
tersembunyi daripada perhiasaan-perhiasan mereka."
(Surah An Nur: Ayat 31)

Ke mana perginya adab-adab ini?

Cheers to the 70s & 80s babies!!!

aku baby 70-an & 80-an




Rindu nyer kat zaman kecik2 dulu.....
Happy je memanjang....main je ngan kwn2 24hrs,,,,hehehe

untuk bacaan pada masa lapang...
enjoy...sure korang teringat balik zaman2 skolah dulu...

tanda-tanda anda bayi tahun 80-an:

kita membesar dgn menonton G-Force, He-man, Transformers, Thundercats,
Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunks and Mickey Mouse. Not to forget
Ninja Turtles, Mask, Smurfs dan Voltron.

berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah?...hmm, mesti pegang cawan
warna-warni kan. mencangkung kat tepi parit dgn classmates semua kat
seblah...

ingat tak, misi kat skolah masuk kelas dgn list dentist appointment.
pastu bunyi gigi member kite kene gerudi kat bilik sebelah. ada gigi yang
berlubang, kene laa tampal.

ni sure korang igt...program minum susu di skolah. nak galakkan budak2
time tuh minum susu. sekotak 30 sen jek beb...

cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu.
pukul tapak tangan...kan?

semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 30 sen jek kat kantin.

Hankyu Jaya, Yaohan - shopping complex yang popular utk meluangkan masa
dgn family. ni for those yg dok KL laa

time skolah menengah, korang sure beli kasut skolah Bata BM Turbo atau
Pallas Jazz.
ada yang suka kasut high-cut yang buatan china tu...ada yang suka
stoking tebal laaa...

internet? email? mendalah ape tu?

CD? ape tu? kaset tape penah laa dgr. tiket wayang pun 5 inggit je.

kite pegi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya,
Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dlm die, 'telur' keras warna
warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum.

tak dilupakan, 'Ti Kam'.
bile dah abih exam, main Monopoly la, Donkey la, Happy Family laa dlm
class.

tapi bunyi loceng laa yang paling best skali. boleh beli aiskrim ngan
apek kat luar skola tuh...

lagi satu loceng masa nak pegi rehat. tinggal kan keje skolah, jom kita
pegi makan. budak2 yg dpt Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti kluar
awal.

lagi satu yang seronok mase time Pendidikan Jasmani, PJ. main bola laa,
rounders laa...

permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang
aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', kejar2 duduk...

kita hilangkan dahaga dgn aiskrim 10 sen. yang tube aiskrim, ada byk2
color tu. kalau nak makan, kene patahkan kat tengah2 die!

lipat kertas kecik2, pastuh buat lastik. hmmm..ni pun kita main dulu ni.
baling2 kapur laa.

hmm...budak2 kat university skarang, kebanyakan nye lahir thn 1987/88.
skarang digelar 'remaja'.

bagi diorg, diorg mane penah dgr lagu 'We Are the World, We Are the
Children...' dan lagu 'Uptown Girl' yang diorg tau, yg Westlife
nyanyi....bkn Billy Joel nyanyi...

bagi diorg, ada satu je Jerman kat dunia ni, dan ade satu je Vietnam.

AIDS wujud sejak diorg lahir.

CD pun wujud time diorg lahir.

Michael Jackson dah putih dah time tu.

Diorg percaya Spiderman dgn Incredible Hulk tu filem2 baru.

Diorg tak bley bayangkan skrin hitam putih utk sebuah komputer.

Diorg tak penah tau pun 'Atari' dgn 'Game & Watch'.

Diorg tak percaya penah ada TV hitam putih...dan diorg skarang tak reti
nak switch on TV kalau xde remote control.

dan diorg tak paham macam mane kite boleh survive dkt universiti tanpa
handphone...

hmm...jom kite check, kite ni dah tua ke:

1. korg paham ape yang korang baca kat atas ni, dan korg sure tersenyum

2. kebanyakan member2 skolah menengah kite dah kawin

3. korg sure pelik bile nengok bdak2 kecik main komputer, selamba je

4. kita geleng kepala bile nengok bdak2 skolah menengah guna handphone

5. kita dah tak byk sembang2 dgn member melalui telefon lagi setiap hari

6. bile jumpe member lame dari semasa ke semasa, seronok bile bersembang
pasal cerite2 lame, cerite2 kelakar yang kite alami mase dulu time
kecik2, nakal2 dulu...

7. last skali, bile dah bace email ni, korang akan terpikir utk
forwardkan dkt member2 lame korg. Sure diorg suke punye laa...hehehe

Yaa, kite pun dah semakin tua!!

Teringat zaman2 dulu kan?

Cheers to the 70s & 80s babies!!!

abg leman kembali lagi

Ada sepasang suami isteri yang baru berumahtangga, isterinya bernama Melor Manakala 
  suaminya bernama Wak Leman.
  Boleh dikatakan hari-hari mereka melakukan hubungan seks... Tiba pada  satu hari... Wak
  Leman jatuh sakit.….. dan mati…....Wak Leman nie memang tinggi ilmunya sebelum mati dia
  sempat berpesan pada isterinya  "sayang kalau abang mati kau jangan cari jantan lain ,  abang
  dah jampi anu abang…....jadi bila abang  mati nanti kau potonglah anu abang.... bila kau rasa
  gersang kau cuma perlu jerit  "Abang Leman!!!", maka anu abang akan datang puaskan nafsu 
  mu .
  Maka isterinya pun menurut pesanan aruah suaminya.... di potongnya anu suaminya dan
  simpan di dalam peti sejuk.. Hari yang berikutnya.....Melor pun pun mencuba lalu dia menjerit  
  "Abang Lemann!!!!!" maka anu suaminya pun  terbang pergi mendapatkan isterinya.....Boleh
  dikatakan setiap malam apabila  apabila gersang, Melor menjerit   "Abang Leman!!!"
  Perbuatan Melor itu menjadikan tanda tanya jirannya Mak Cik Nab yang dah berumur 60th... 
  Akibat rasa ingin tahu Makcik Nab pun mengadu dengan Joyah ..  "Kenapa aaa si melor tu tiap2
  malam asik menjerit panggil  Abang Leman !! 
  "Dia jerit macammana?", tanya joyah....   "macam nie..  Abang Lemaaaan!!! " maka  terbanglah
  anu leman menuju ke  pemanggilnya.... kesian Makcik Nab  kene "underdog".
  Cerita ini makin tersebar luas seluruh kampung sehingga ke  pengetahuan Tok Penghulu..  "
  Tok! Kami nak mengadu... ada perogol bersiri dalam kampung kita nie,   habis nenek2, Janda,

  Anak dara semua disapunya!"  " iyeeeeee keee!!! " jawab tok penghulu dgn terperanjat...." 
  Siapalah  yang   punya angkara nie agaknya ", tanya penghulu lagi.. " Entahlah tok tapi yang 
  saya tahu semua mangsa ada menyebut 'Abang Leman'", jawab Pak  Lebai...  " Apaaaaaa Abang
  Lemaaan!!!!"  jeritit penghulu dengan Marah....maka  terbanglah anu si leman ini menuju ke 
  pemanggilnya....

  Semenjak kejadian itu semua org kampung tak berani lagi menyebut nama   "Abang Leman",
  manakala Tok Penghulu Kampung itu masih lagi ditahan  di Hospital Kuala Selangor Kerana 
  mengalami koyak yang serius......

    KEPADA PEMBACA HATI-HATILAH KETIKA MENYEBUT ABANG LEMAN 
*  MUNGKIN AKAN  TERJADI  PADA ANDA.... KERANA ABANG LEMAN NI TAK  MENGIRA MANGSA,
   SAPA  JERIT   SIAP LE DIA.... PERGGGHHHHH....!!!!!!!!!!

     oleh itu dinasihatkan anda supaya tidak menjerit2 namer Abang   Leman....
     kalu namer abang lain takper... Abang Leman memang tak bole....!!!! 

Wednesday, February 24, 2010

Dajjal Al Masih

Dalam ajaran Islam, Dajal (b. Arab: الدّجّال al-dajjāl "pembohong, penyamar") ialah suatu makhluk jahat yang akan muncul sebelum Hari Kiamat. Dalam ajaran Kristian, Dajal dikenali sebagai Antichrist.
"Dajal" adalah kata Arab lazim, digunakan dalam kata "nabi palsu". Tetapi "Al-Dajal", dengan rencana pasti, merujuk kepada "Si Penyamar", satu pembohong spesifik akhir-masa. Ia adalah layak untuk nota yakni istilah Al-Masih Ad-Dajal (Bahasa Arab untuk "Si Masih Palsu") adalah terjemahan berkait dari istilah Suryani "Meshiha Deghala", dimana telah menjadi kosa kata lazim dari Timur Tengah selama lebih 400 tahun sebelum penurunan al-Quran, melalui Peshitta (dimana menggunakan istilah ini sebalik dari Greek "antichristos").
Dajal tidak disebut dalam al-Quran, tetapi pelbagai hadis Sunah menghuraikan sifat-sifat Dajal, seperti berikut (dimana lazimnya dipercayai oleh Muslim):
  • Dia (Dajal) adalah seorang pemuda yang rambutnya keriting, matanya menyembul keluar, menurut Rasulullah s.a.w. seperti Abdul Uzza bin Qathan. "Hendaknya diantara kamu bertemu dengannya,hendaklah membaca permulaan surat Al-Kahfi"(Sabda Rasulullah s.a.w). Sesungguhnya ia keluar dari jalan antara Syam dan Irak kemudian merusak kanan kirinya.
  • Dia akan fizikalnya berbentuk cacat, dan akan buta pada mata kirinya. Mata kanannya akan berkini tetapi ia akan jadi gelap (hitam). Dalam sebilangan hadith dia dirujuk sebagai satu-mata. Dia akan menunggang keldai putih dimana setiap langkah akan dibentang sebatu, akan makan api dan menghembus asap, terbang atas tanah dan menyeberang laut.
  • Dia akan menipu para imam, mengajar mereka bahawa Syurga ialah Neraka dan sebaliknya.
  • Huruf Arab kaf-fa-ra (kafara, bermaksud "kafir") akan muncul pada dahinya dan akan dibaca oleh Muslim sebenar samada mereka boleh baca ataupun tidak.
  • Dia boleh melihat dan mendengar pelbagai benda di banyak tempat pada masa yang sama.
  • Dia mempunyai kuasa untuk mengelirukan manusia.
  • Dia akan cuba meletakkan manusia pada takhta Tuhan.
  • Suatu hari pada musim kemarau, dia bakal menanya; adakah kau mahu api atau air? Jika anda memilih air itu bermakna yang anda minta adalah api, manakala jika anda minta api yang diberikan ialah air.
  • Dia akan mendakwa diri sebagai Tuhan dan akan menipu manusia dalam berfikir yakni dia telah bangun dari kematian. Salah satu orang khusus akan dia bunuh dan kemudian dia akan kini menghidupkan dia, sesudah itu Allah akan menghidupkan dia. Dia takkan mempunyai kuasa ini lagi. Pada sumber lain (menurut kepada siri Akhirat oleh Anwar al-Awlaki), seorang lelaki beriman akan datang dari Madinah terus ke Dajal, berdiri pada atas Uhud, dan dengan beraninya mendakwa Dajal adalah Dajal. Dajal kemudian akan menyoalnya: "Adakah anda akan percayakan saya (yakni sayalah tuhan) jika saya bunuh anda dan kemudian menghidupkan anda?". Dajal akan melakukan sedemikian dan selepas penghidupannya lelaki beriman akan berkata bahawa dia semakin tidak percayakan kepada ketuhanan Dajal.
  • Sesiapa yang menolak dan enggan percaya dengannya akan menderita kemarau dan kebuluran manakala sesiapa yang menerimanya akan hidup dalam kehidupan senang.
  • Sesetengah tradisi Islam mengaitkan yakni dia akan muncul pada Isfahan, dan dia akan membawa Yahudi Isfahan dan ramai bekas Muslim dan bekas Kristian menyokongnya.
  • Dia tidak berupaya memasuki Makkah atau Madinah.
  • Imam Mahdi akan menentangnya dengan nama Islam.
  • Dia akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. dekat pagar Ludd, di mana Israel terdapat kini.

Segitiga Bermuda

Segi Tiga Bermuda, juga dikenali sebagai Segi Tiga Syaitan ("Devil"), merupakan kawasan di barat laut Lautan Atlantik di mana sejumlah kapal terbang dan kapal telah hilang dalam apa yang dikatakan sebagai keadaan yang melampaui sempadan kesilapan manusia atau akibat matapetaka semula jadi. Sesetengah kehilangan tersebut telah disabitkan dengan paranormal, penggantungan hukum fizik, atau aktiviti oleh makhluk asing oleh budaya popular. Sungguhpun terdapat banyak dokumen yang menunjukkan kebanyakan kejadian telah disalah lapor atau ditokok tambah oleh pengarang berikutnya, dan kebanyakan agensi rasmi telah mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa jumlah kehilangan tidak dianggap menonjol menurut anggaran mereka, kebanyakan kehilangan kekal tidak dijelaskan sungguhpun penyiasatan mendalam dilakukan mengenainya...Sempadan Segi tiga Bermuda berbeza menurut pengarang; sesetengah menyatakan bentuknya menyerupai trapezium menyelitupi Selat Florida, Bahamas, dan keseluruhan pulau Caribbean timur Azores; yang lain menambah Teluk Mexico kepadanya. Sempadan segi tiga yang lebih biasa ditulis dalam buku mempunyai titik sempadannya di pantai Florida Lautan Atlantik; San Juan, Puerto Rico; dan pulau Bermuda tengah Atlantik, dengan kebanyakan kejadian tertumpu kepada sempadan selatan sekitar Bahamas dan Selat Florida.Kawasan ini merupakan salah satu laluan perkapalan yang tersibuk di dunia, dengan kapal melintasinya setiap hari untuk ke pelabuhan di Amerika, Europah, dan Kepulauan Caribbean. Kapal pelancongan turut banyak tersedia, dan kenderaan rehlah sering berulang-alik antara Florida dan kepulauan tersebut. Ianya turut merupakan laluan yang paling banyak dilalui oleh kapal terbang persendirian mahupun perdagangan yang menghala ke arah Florida, Caribbean, dan Amerika Selatan dari titik utara.Arus lautan Arus Teluk mengalir melalui Segi tiga Bermuda selepas meninggalkan Teluk Mexico; arusnyasekuat lima hingga enam knot mungkin memainkan peranan dalam beberapa kehilangan. Ribut mengejut mampu dan pernah muncul, dan pada musim panas sehingga akhir musim gugur kadang-kala hurikan
menghentam kawasan tersebut. Gabungan antara laluan laut sibuk dengan cuaca tidak menentu menjadikannya tidak mustahil kapal mampu karam dalam ribut dan tenggelam tanpa sebarang kesan – terutama sebelum teknologi komunikasi, radar, dan satelit dipertingkatkan pada akhir abad ke-20

Tuesday, February 23, 2010

Facebook

 
Facebook merupakan sebuah tapak web rangkaian sosial yang membenarkan orang untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan mereka dan saling bertukar maklumat. Facebook diasaskan pada 4 Februari 2004 oleh Mark Zuckerberg, seorang bekas ahli kelas Harvard tahun 2006 dan seorang bekas pelajar Ardsley High School. Mula-mulanya keahlian hanya dibuka kepada para mahasiswa Kolej Harvard. Selepas itu rangkaian sosial ini berkembang ke sekolah-sekolah kawasan Boston yang lain (Kolej Boston, Universiti Boston, Universiti Harvard, Universiti Northeastern, Universiti Tufts), Rochester, Stanford, NYU, Northwestern, dan semua sekolah Liga Ivy dalam masa dua bulan. Banyak universiti individu ditambah dengan pantas pada tahun yang seterusnya. Akhirnya, orang yang mempunyai alamat e-mel universiti (misalnya .edu) daripada institusi di seluruh dunia layak menyertai Facebook. Sejak 11 September 2006, rangkaian sosial ini disediakan kepada sesiapa yang mempunyai alamat e-mel jika mereka berada dalam lingkungan umur yang tertentu. Pengguna bolah memilih untuk menyertai satu atau lebih rangkaian, seperti sekolah menengah, tempat bekerja, atau kawasan geografi.

Adolf Hitler

 
Adolf Hitler (German pronunciation: [ˈadɔlf ˈhɪtlɐ]; 20 April 1889 – 30 April 1945) was an Austrian-born German politician and the leader of the National Socialist German Workers Party (German: Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, abbreviated NSDAP), commonly known as the Nazi Party. He was the totalitarian leader of Germany from 1933 to 1945, serving as chancellor from 1933 to 1945 and as head of state (Führer und Reichskanzler) from 1934 to 1945. His administration was notable for the genocide of Jewish, Romani, and other people known as the Holocaust.
A decorated veteran of World War I, Hitler joined the Nazi Party (DAP) in 1919 and became leader of NSDAP in 1921. Following his imprisonment after a failed coup in Bavaria in 1923, he gained support by promoting German nationalism, anti-semitism, anti-capitalism, and anti-communism with charismatic oratory and propaganda. He was appointed chancellor in 1933, and quickly transformed the Weimar Republic into the Third Reich, a single-party dictatorship based on the totalitarian and autocratic ideals of national socialism.
Hitler ultimately wanted to establish a New Order of absolute Nazi German hegemony in Europe. To achieve this, he pursued a foreign policy with the declared goal of seizing Lebensraum ("living space") for the Aryan people; directing the resources of the state towards this goal. This included the rearmament of Germany, which culminated in 1939 when the Wehrmacht invaded Poland. In response, the United Kingdom and France declared war against Germany, leading to the outbreak of the Second World War in Europe.
Within three years, Germany and the Axis powers had occupied most of Europe, and most of Northern Africa, East and Southeast Asia and the Pacific Ocean. However, with the reversal of the Nazi invasion of the Soviet Union, the Allies gained the upper hand from 1942 onwards. By 1945, Allied armies had invaded German-held Europe from all sides. Nazi forces engaged in numerous violent acts during the war, including the systematic murder of as many as 17 million civilians, an estimated six million of whom were Jews targeted in the Holocaust.
In the final days of the war, at the fall of Berlin in 1945, Hitler married his long-time mistress Eva Braun and, to avoid capture by Soviet forces less than two days later, the two committed suicide.

2012

2012 (MMXII) will be a leap year starting on Sunday. In the Gregorian calendar, it will be the 2012th year of the Common Era, or of Anno Domini; the 12th year of the 3rd millennium and of the 21st century; and the 3rd of the 2010s decade.It has been designated Alan Turing Year, commemorating the mathematician, computerpioneer, and code-breaker on the centennial of Turing's birth.There are a variety of popular beliefs about the year 2012. These beliefs range from the spiritually transformative to the apocalyptic, and center upon various interpretations of the Mesoamerican Long Count calendar. Contemporary scientists have disputed the apocalyptic versions.

Che' Det

 
Pencapaian terbaiknya ialah keupayaannya mengekalkan keamanan dan kedamaian dalam sebuah negara yang berbilang bangsa melalui pemeliharaan suatu golongan pertengahan orang Melayu. Walau bagaimanapun, beliau sentiasa dikritik atas gaya pemerintahannya yang autokratik dan dituduh bersifat kronisme.Beliau juga merupakan seorang tokoh politik antarabangsa yang suka berterus-terang dan bersifat kontroversi. Beliau adalah seorang penganjur gagah nilai-nilai Asiakapitalisme autokratik yang dianjurkan oleh negeri — sebagai alternatif kepada individualisme Amerika Syarikat dan kapitalisme dasar berkecuali (laissez-faire).Dr Mahathir telah dikaitkan dengan pembangunan pelbagai projek mega pada zaman pemerintahannya seperti projek Kuala Lumpur City Centre (KLCC), Menara Berkembar PETRONAS, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Koridor Raya Multimedia (Multimedia Super Coridor/MSC).Selepas persaraannya, nama Dr Mahathir terus terpahat sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia", negarawan ulung yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara moden, makmur, ceria dan penuh bertenaga. Pada Jun 2005, beliau dianugerahkan sebagai Tun, pangkat kehormatan yang tertinggi di Malaysia. Melalui perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau merupakan pemimpin paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara.

Loch Ness Monster

The Loch Ness Monster is a cryptid that is reputed to inhabit Loch Ness in the Scottish Highlands. The most frequent speculation is that the creature represents a line of long-surviving plesiosaurs. It is similar to other supposed lake monsters in Scotland and elsewhere, though its description varies from one account to the next.Popular interest and belief in the animal has fluctuated since it was brought to the world's attention in 1933. Evidence of its existence is anecdotal, with minimal and much-disputed photographic material and sonar readings. The scientific community regards the Loch Ness Monster as a modern-day myth, and explains sightings as a mix of hoaxes and wishful thinking. Despite this, it remains one of the most famous examples of cryptozoology. The legendary monster has been affectionately referred to by the nickname Nessie (Scottish Gaelic: Niseag) since the 1950s.

Hantu

Hantu (Tulisan Jawi: هنتو) pada asasnya terbahagi kepada dua jenis, iaitu:-
  1. Merupakan sejenis kewujudan tanpa fizikal seseorang yang mati. Ia sering dianggap sebagai roh atau semangat seseorang yang kekal di bumi selepas mati. Menurut sesetengah sumber, hantu merupakan personaliti seseorang selepas kematian mereka, dan tidak terikat secara langsung kepada semangat atau roh. Setiap kebudayaan di dunia mempunyai cerita hantu tersendiri, tetapi ia berlainan menurut masa dan tempat, dengan percanggahan mengenai apakah hantu dan samaada ia adalah khayalan atau sebahagian alam semulajadi.
  2. Merupakan sejenis makhluk alam ghaib yang wujud dalam alam yang berlainan dengan alam fizikal manusia. Menurut Islam, roh orang yang mati tidak lagi tinggal di bumi, oleh itu hantu adalah jin yang mengganggu manusia.

Tsunami

 
Tsunami (津波 bahasa Jepun ombak besar di pelabuhan, Kunrei-shiki: Tunami), sering kali disalah takrifkan sebagai gelombang pasang surut (tidal wave), merupakan satu siri ombak yang berlaku selepas gempa bumi (dalam laut), tanah runtuh, aktiviti gunung berapi, letupan, atau hentaman meteor dalam atau berhampiran laut. Tenaga setiap tsunami adalah tetap, fungsi ketinggiannya dan kelajuannya. Dengan itu, apabila gelombang menghampiri pantai, ketinggiannya meningkat sementara kelajuannya menurun. Gelombang tersebut bergerak pada kelajuan tinggi, hampir tidak disedari apabila melintasi air dalam, tetapi meningkat kepada ketinggian 30 meter atau lebih. Tsunamis boleh menyebabkan kerosakan teruk pada kawasan persisiran pantai dan kepulauan.Kebanyakan bandar di sekitar Lautan Pasifik, terutamanya di Jepun tetapi juga di Hawaii, mempunyai sistem amaran dan prosedur pemindahan sekiranya tsunami yang serius berlaku. Tsunami boleh dijangka dengan pelbagai institusi seismologi di sekeliling dunia dan perkembangannya dipantau melalui satelit.Bukti menunjukkan tidak mustahil berlakunya megatsunami, yang disebabkan oleh sebahagian besar pulau mendak ke dalam laut.Kini, lebih ramai orang dibunuh oleh tsunami daripada gempa bumi.
.

Kaum Maya

 
Kaum Maya merupakan penduduk selatan Mexico dan utara Amerika Tengah yang kaya dengan sejarah yang merangkumi tempoh selama 3,000 tahun. Maya merupakan sebahagian daripada kebudayaan Pre-Kolombia Mesoamerika. Bertentangan kepada dongeng popular, Orang Maya tidak pernah "hilang" ; berjuta-juta Maya masih hidup di kawasan ini, ramai dari mereka masih bertutur dalam salah satu keluarga bahasa Maya. Rencana ini akan menumpu kepada tamadun Maya sebelum penaklukan oleh Sepanyol.
Bukti Arkeologi menunjukkan kaum Maya mula mendirikan bangunan upacara sekitar 3000 tahun dahulu. Terdapat pertelingkahan berkenaan sempadan dan perbezaan di antara kaum Maya yang awal berbanding dengan jiran mereka, tamadun Pre-klasik Mesoamerika, kebudayaan Olmec. Kaum Olmec dan kaum Maya awal kelihatan mempengaruhi sesama mereka.Binaan terawal terdiri dari timbunan pengebumian yang mudah, awalan kepada piramid yang didirikan dimasa yang berikutnya.Akhirnya, kebudayaan Olmec pudar selepas pengaruh mereka tersebar ke semenanjung Yucatan, sekarang dikenali sebagai Guatemala, dan daerah yang lain.Kaum Maya memajukan bandar yang terkenal iaitu Tikal, Palenque, Copán dan Kalakmul, juga Dos Pilas, Uaxactun, Altun Ha, dan banyak tempat yang lain di kawasan itu. Mereka majukan suatu pertanian intensif, empayar berpusat kepada bandar mengandungi dari banyak bandar negara bebas. Binaan yang paling menonjol adalah piramid yang mereka bina sebagai pusat kepercayaan mereka dan istana pemerintah mereka. Peninggalan kaji purba penting yang masih kekal termasuk kepingan batu diukir, lazimnya panggil STELAE (Maya menggelar mereka Tetun, atau "pokok-batu"), yang menggambarkan (pemerintah) disertai dengan teks heiroglyphik yang menerangkan salasilah mereka, kemenangan dalam peperangan, dan pencapaian yang lain.

Puteri Gunung Ledang

Dalam Sejarah Melayu, Puteri Gunung Ledang dikatakan amat cantik hingga diingini oleh Sultan Mahmud dari Kesultanan Melaka. Pendekar yang diutuskan meminang ialah Laksamana Hang Tuah, Tun Mamat dan beberapa orang lain. Semasa kecil, Hang Tuah berguru silat di atas Gunung Ledang dan biasa dengan jalan ke puncak Gunung Ledang. Akan tetapi kala ini, umurnya telah terlalu tua untuk ke puncak Gunung Ledang.
Dengan itu, Tun Mamat ditugaskan ke puncak dan menemui seorang nenek tua atau lebih dikenali sebagai nenek kebayan yang sebenarnya, samaran kepada Puteri Gunung Ledang. Puteri Gunung Ledang dikatakan menolak pinangan Sultan Mahmud dengan mengenakan tujuh syarat yang tak mampu ditunaikan, ialah:
  • 1 jambatan emas dari Melaka ke Gunung Ledang.
  • 1 jambatan perak dari Melaka ke Gunung Ledang.
  • 7 dulang hati nyamuk.
  • 7 dulang hati kuman.
  • 7 tempayan air mata anak dara.
  • 7 tempayan air pinang muda.
  • 1 mangkuk darah Sultan Ahmad, iaitu anak Sultan Mahmud Shah, dan yang masih kanak-kanak lagi.
Semua syarat itu sanggup ditunaikan oleh Sultan Melaka kecuali darah puteranya.
Dalam Hikayat Hang Tuah, Sultan yang meminang dengan Puteri Gunung Ledang bukannya Sultan Mahmud, tetapi Sultan Mansor Shah.
(Dalam karya agungnya Sulalatus al-Salatin (Sejarah Melayu) Tun Sri Lanang mengisahkan tentang Sultan Mahmud yang setelah kematian isteri, berhasrat meminang Puteri Gunung Ledang. Baginda tidak mahu beristerikan puteri raja biasa kerana ia bererti sama dengan raja-raja lain. Baginda ingin tampil lain dari yang lain. Katanya, “…yang kita kehendaki barang yang tiada pada raja-raja yang lain, itulah yang hendak kita peristeri. Akan sekarang, kita hendak menyuruh meminang Puteri Gunung Ledang;…….” ).
Selain itu dalam Hikayat Hang Tuah, sahabat yang menderhaka ialah Hang Jebat. Akan tetapi dalam Sejarah Melayu, cerita Shellabear ialah Hang Kasturi.

Nostradamus

Michel de Nostredame (14 December or 21 December 1503 – 2 July 1566), usually Latinised to Nostradamus, was a French apothecary and reputed seer who published collections of prophecies that have since become famous worldwide. He is best known for his book Les Propheties ("The Prophecies"), the first edition of which appeared in 1555. Since the publication of this book, which has rarely been out of print since his death, Nostradamus has attracted a following that, along with the popular press, credits him with predicting many major world events. The prophecies have in some cases been assimilated to the results of applying the alleged Bible code, as well as to other purported prophetic works.Most academic sources maintain that the associations made between world events and Nostradamus's quatrains are largely the result of misinterpretations or mistranslations (sometimes deliberate) or else are so tenuous as to render them useless as evidence of any genuine predictive power. Moreover, none of the sources listed offers any evidence that anyone has ever interpreted any of Nostradamus's quatrains specifically enough to allow a clear identification of any event in advance.

A range of quite different views are expressed in printed literature and on the Internet. At one end of the spectrum, there are extreme academic views such as those of Jacques Halbronn, suggesting at great length and with great complexity that Nostradamus's Prophecies are antedated forgeries written by later hands with a political axe to grind.Although Halbronn possibly knows more about the texts and associated archives than almost anybody else alive (he helped dig out and research many of them), most other specialists in the field reject this view. At the other end of the spectrum, there are numerous fairly recent popular books, and thousands of private websites, suggesting not only that the Prophecies are genuine but that Nostradamus was a true prophet. Thanks to the vagaries of interpretation, no two of them agree on exactly what he predicted, whether for our past or for our future.Many of them do agree, though, that particular predictions refer, for example, to the French Revolution, Napoleon Bonaparte, Adolf Hitler, both world wars, and the nuclear destruction of Hiroshima and Nagasaki. There is also a consensus that he predicted whatever major event had just happened at the time of each book's publication, from the Apollo moon landings, through the death of Diana, Princess of Wales in 1997, and the Space Shuttle Challenger disaster in 1986,



Amityville

 
Pada Desember 1975, George dan Kathleen serta anak-anak mereka pindah ke sebuah rumah di 112 Ocean Avenue, sebuah rumah besar bergaya kolonial Belanda di Amityville, sebuah lingkungan di pinggiran kota diselatan Long Island, New York.Tigabelas bulan sebelum keluarga Lutz pindah, Ronald DeFeo, Jr., pemilik sebelumnya, telah menembak mati enam anggota keluarganya di rumah itu. Setelah 28 hari keluarga Lutz tinggal dirumah itu, mereka mulai merasakan hal-hal aneh dengan rumah tersebut.
ebagian dari pengalaman keluarga Lutz diuraikan sebagai berikut:
  • George selalu terbangun sekitar pukul 03:15 setiap paginya, dan kemudian keluar ke rumah tempat penyimpanan kapal. Waktu tersebut diperkirakan adalah waktu dimana DeFeo membunuh anggota keluarganya.
  • Rumah mereka selalu diganggu oleh segerombolan lalat di setiap musim dingin.
  • Kathy mendapat mimpi buruk tentang pembunuhan dan saat dimana ia melakukan persetujuan pembelian rumah tersebut. Anak-anak mereka juga mulai tertidur dengan terlungkup, posisi yang sama saat mayat DeFeo ditemukan.
  • Kathy merasakan seolah-olah “sedang dipeluk” dengan penuh kasih oleh suatu kekuatan yang tidak terlihat.
  • Kathy menemukan sebuah ruang kecil yang tersembunyi (sekitar empat kaki) di belakang basement. Dindingnya bercat merah dan ruangan itu tidak tampak didalam denah rumah. Ruangan itu kemudian dikenal dengan nama “The Red Room”. Ruangan ini memiliki pengaruh terhadap anjing mereka Harry, yang selalu menolak untuk mendekat dan selalu berjongkok seolah-olah merasakan sesuatu yang negatif.
  • Ada udara dingin, bau parfum dan kotoran didalam rumah, dimana tidak terdapat saluran udara atau jalur bagi sumber tersebut.
  • Putri mereka yang berumur lima tahun, Missy, mengisahkan teman imajinasinya yang bernama “Jodie” yang memiliki mata yang sangat merah.


Ikan Yu@Jerung

 
Yu atau jerung adalah sekelompok (superordo Selachimorpha) ikan dengan kerangka tulang muda yang lengkap dan tubuh yang ramping. Mereka bernafas dengan menggunakan lima liang insang (kadang-kadang enam atau tujuh, bergantung pada spesies) di sisi, atau di belakang kepalanya. Yu mempunyai tubuh yang dilapisi kulit dentikel dermis untuk melindungi kulit mereka dari kerosakan, dari parasit, dan untuk menmperbaiki dinamik cecair. Mereka mempunyai beberapa deret gigi yang dapat diganti. Berbeza dengan pandangan umm, yu sebenarnya jarang menyerang manusia kecuali terasa terancam.
Ikan yu mencakup spesies yang berukuran sebesar telapak tangan yu pigmi, Euprotomicrus bispinatus, sebuah spesies dari laut dalam yang panjangnya hanya 22 cm, hingga yu paus, Rhincodon typus, ikan terbesar, yang bertumbuh hingga sekitar 12 meter dan yang, seperti ikan paus, hanya makan plankton melalui alat penyaring di mulutnya. Yu banteng, Carcharhinus leucas, adalah yang paling terkenal dari beberapa spesies yang berenang di air laut mahupun air tawar (jenis ini ditemukan di Tasik Nicaragua, di Amerika Tengah) dan di delta-delta.

Tasik Chini

 
Merujuk kepada legenda orang asli, tasik tersebut didiami oleh satu naga yang dikenali sebagai Naga Seri Gumum (kadangkala dirujuk sebagai "Raksaksa Loch Ness Malaysia").Ia dipercayai mengandungi satu bandar purba Khmer yang terletak di dasar tasik berkenaan, tetapi projek selanjutnya terbengkalai akibat masalah kewangan.
Satu suku orang asli yang tinggal ditebingnya menjadi tarikan pakar pengkaji bahasa kerana bahasa mereka mempunyai kaitan dengan bahasa Khmer, yang menjadi asas kepada teori bahawa penduduk asal Melayu telah turun dari kawasan utara ke selatan.

Hang Tuah

 
Hang Tuah ialah seorang pahlawan legenda berbangsa Melayu pada masa pemerintahan Kesultanan Melaka di abad ke-15 (Kesultanan Melayu Melaka) bermula pada 1400-1511 A.D. )[1] Menurut rekod sejarah, beliau lahir di Kampung Sungai Duyong, Melaka kira-kira dalam tahun 1444 A.D. Bapanya bernama Hang Mahmud manakala ibunya pula ialah Dang Merdu Wati. Bapanya juga pernah menjadi hulubalang istana yang handal suatu ketika dulu, begitulah juga ibunya yang merupakan keturunan dayang di istana. Hang Tuah ialah Laksamana yang terkenal dengan kesetiaannya kepada Raja dan merupakan petarung silat yang amat handal dan tiada tolok bandingnya.Hang Tuah dan empat orang kawannya: Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu menuntut ilmu bersama Adiputra di Gunung Ledang. Selesai menuntut ilmu, mereka berlima kembali ke kota Melaka.Pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan Dato' Bendahara (iaitu Perdana Menteri) daripada seorang lelaki yang sedang mengamok. Dato' Bendahara kagum dengan ketangkasan mereka dan menjemput mereka semua ke rumahnya dan seterusnya mengambil mereka untuk bertugas di istana.Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan hinggalah Hang Tuah mendapat gelar Laksamana. Semasa mengiringi Sultan Melaka ke Majapahit di tanah Jawa, Hang Tuah telah berjaya membunuh seorang pendekar Jawa bernama Taming Sari. Dalam pertarungan itu Taming Sari, seorang pendekar yang kebal yang tidak dapat dilukakan. Tetapi Hang Tuah mengetahui bahawa kekebalan Taming Sari terletak pada kerisnya. Oleh itu Hang Tuah berjaya merampas keris berkenaan dan membunuh Taming Sari. Keris itu kemudiannya dianugerahkan oleh Betara Majapahit kepada Hang Tuah. Pemilik keris ini akan turut menjadi kebal seperti pendekar Jawa Taming Sari.

Jurang Mariana

 
Jurang Mariana adalah jurang paling dalam di dunia, dengan kedalaman sehingga 11 km (6.8 batu), dan merupakan lokasi paling dalam pada permukaan kerak bumi. Jurang ini terletak di dasar Lautan Pasifik di timur dan selatan Kepulauan Mariana, di timur Mindanao, Filipina. Jurang ini meliputi setengah kawasan lautan di selatan Filipina. Jurang ini ditemui oleh pemerintah Sepanyol yang memerintah Filipina ketika itu.
Jurang ini membentuk sempadan antara dua plat tektonik antara Plat Pasifik dan Plat Filipina. Bahagian paling dasar adalah jauh lebih dalam dari aras laut daripada ketinggian Gunung Everest di atas aras laut (8,848m/29,028ka). Bahagian dasar laut di situ menerima tekanan sehingga setinggi 108.6 MPa, lebih seribu kali tekanan atmosfera piawai pada aras laut.