Klik Ya..:)

Thursday, November 18, 2010

Harimau terbesar di dunia di jumpai di Malaysia

Laporan akhbar ni aku jumpe time search kt google dlu...terperanjat gk aku tgk de harimau sebesar ni kt malaysia..Ngeri tgk

DIPETIK DARI AKHBAR UTUSAN 27 MEI 1989 :

TUARAN, SABAH 26 MEI 1989 : Hasil penyelidikan dan kajian selama berbulan-bulan oleh sekumpulan penyelidik haiwan dari Universiti Malaya di hutan sekitar kawasan pedalaman Sabah bagi mengesan harimau misteri yang sering menggangu penduduk setempat telah berjaya menemukan spesis harimau yang terbesar dan merbahaya pernah dijumai di dunia. Haiwan itu yg berketinggian hampir 4 meter dan dikatakan lebih tinggi dan merbahaya dari harimau pra-sejarah iaitu Sabre-tooth Tiger yang sering dijumpai di sekitar kawasan sejuk seperti di kawasan utara Kanada pada zaman pra-sejarah.

Sebelum ini, sejak 5 tahun lalu terdapat banyak laporan kehilangan haiwan ternakan di kawasan perkampungan Tuaran itu yang menyebabkan pekebun dan petani di kawasan itu takut untuk keluar berkebun dan menjalani kehidupan seharian.Ketua Biro Pertanian dan Ternakan JKK Kampung Panching, Deraman Abdullah, 60, berkata, sebelum itu, seekor lembu betina menjadi mangsa harimau yang dipercayai datang dari hutan bersebelahan ladang berkenaan.

Katanya, ancaman harimau belang itu yang berlaku sejak lebih lima tahun lalu menjadi lebih serius sejak kebelakangan ini.Kejadian terbaru berlaku Khamis lalu apabila tiga lembu hilang juga dipercayai dibaham harimau berkenaan.

Dalam pada itu,komen pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah yang ditemui berkata "Daripada saiz tapak kaki yang besar dan menakutkan itu, saya yakin harimau belang yang mengganas ini sebesar anak gajah dan bergerak secara sendirian mungkin selepas berpisah dengan ibunya. ini berpandukan kesan jejakan nya yang mendalam dan terbenam dan agak pelik perilakunye seperti yang dilaporkan penduduk tempatan. Jadi kami memanggil penyelidik haiwan dari Universiti Malaya ini."

Dan akhirnya harimau misteri dan mengganas hampir 5tahun ini akhirnya berjaya ditangkap oleh penyelidik-penyelidik ini dan didapati harimau ini merupakan spesis yang belum dikenalpasti lagi dan dikatakan hampir pupus. Spesis terbaru ini yang akhirnya diberi nama 'cikjahtomau' oleh pasukan penyelidik ini berjaya dipindahkan ke Zoo Melaka dan bakal menjadi tontonan umum.

Gambar harimau misteri yang ditangkap ketika dipamerkan di Zoo Melaka:

                                   "cikjahtomau = cik gajah topeng rimau"..wakakaka

40 comments:

  1. uik ini mutasi ni ke kacuk tampal.....

    ReplyDelete
  2. haha...
    nak cari r kat utusan berita ni..

    ReplyDelete
  3. i waste my time to read this post!

    but at last, i laught out loud!
    thanks friend! :)

    ReplyDelete
  4. hahaha..ni la masalahnyer biler gajah nk jadi rimau..hahaha

    ReplyDelete
  5. hahaa kesian gajah tu... Dah orang semua ingat dia talam 2 muka... ;DD

    ReplyDelete
  6. aku rasa macam nak punch jer rusuk cikjahtomau tuh..mai dekat sikit,aku buat sup karang.

    ReplyDelete
  7. hahahaha..
    nie nak kecian gajah ke nak kecian rimau pon xtau.. --__--"

    ReplyDelete
  8. haha..tertipu lak...ingat kan betul2 la td..huhu

    ReplyDelete
  9. hahaha...aduh!aku dah caye dah td..

    ReplyDelete
  10. kiranya saya kena tipu la ni... hahahaha sabar je lah

    ReplyDelete
  11. haha . kesian gajah tuh . terpaksa menyamar jadik harimau . padahal dengan tikut pun takuuut . =P

    ReplyDelete
  12. ada harimau ketagih ganja dekat afrika.

    ReplyDelete
  13. hahahaa! ne teknik penyamaran yang berjaya ne... hahahhaa~~

    ReplyDelete
  14. hahaha...memang best...gajah bertopeng rimau...

    ReplyDelete
  15. perkataan pertama keluar dari mulut bila tengok gamba tu adalah . bodoh.
    bengoooong kena tippppuuuu !
    tapi comel la pulak haha

    ReplyDelete
  16. haha..
    punyalah sy serius baca.
    bila tgk gambar. cisssss..
    hahaha

    ReplyDelete
  17. haha..berita dah macam betul skali tgk gambar...haha...comeyla rimau tuuu..=p

    ReplyDelete
  18. haha cis . comel je gajah tu . haah teringin nak jadi rimau :D

    ReplyDelete